4/15/09

我會輕聲訴說我的愛 I would softly tell my love

我對浪漫主義至信不渝。身為一名無可救藥的浪漫主義者無關好與壞﹣我平日雖然腳踏著實地,但難免有時走神地飄往太虛仙境。

無可救藥的浪漫主義者其實就是不折不扣的理想主義者及多愁善感的逐夢者。我喜歡在自己擬模的真實世界中堆築希望。對我來說,對這個世界絕望的人就是注定要孤寂一生。

秉持浪漫的態度當然不可能解決所有的問題,但是這樣的態度卻能振奮原動力及創意。就以土兒其作家Nazim Hikmet 為例,因政治立場與當局者不同而屢次遭拘捕的他(終其一生為共產黨員),即使進出監獄、流亡海外佔其成人歲月中的絕大部分,依舊悍衛浪漫的信仰,寄情寫詩從未間斷。

Hikmet的浪漫精神對我影響至深。他的詩篇《我會輕聲訴說我的愛》有如月光瀉地,誏我心中有了一分對寫作的明白:即使天下只有一個知音讀者,我還是依然擁抱浪漫,持續創作。

各位先生和女士,現在Hikmet先生將要輕聲訴說他的愛給你們聽:

如果我是一棵梧桐樹,我將安息在它的碧綠濃蔭下
如果我是一本書
即使通宵夜讀千遍也不厭惓
如果我是一支筆我片刻也不願停留在自己的手指中
如果我是一扇門
我迎善拒惡
如果我是一扇窗一扇倘開且無窗簾的窗戶
我將引領這城市進入我的房間
如果我是一個單字
招喚美麗及純粹的真理
如果我是一篇短文
我會輕聲訴說我的愛。


I believe in romanticism, and being a hopeless romantic is not a good thing or a bad thing – I may have my feet on the ground, but my soul fly somewhere over the rainbow.

A hopeless romantic is an idealist, and a sentimental dreamer. I like to dream of an actual world in which I can harbor my hopes. To me, those without hope in the real world are condemned to be alone.

A romantic attitude may not solve all our problems, but it is an excitement with motivation, and a pinch of creativity. Take the Turkish poet Nazim Hikmet as an example. Although Hikmet was repeatedly arrested for his political beliefs (he was a lifetime communist), he held romanticism up and continued his poetry writing under the stress of spending much of his adult life in prison or in exile.

I own a great deal to the romantic spirit of Hikmet. It is his poem I would softly tell my love that opened my eyes to the soul of writing. He makes me believe that even if there was only one reader paying the attention on my writing, I would continue to write with hope and, love.

Ladies and gentlemen, now I have Mr. Hikmet softly tell you his love:

If I was a plane tree I would rest in its shade
If I was a book
I’d read without being bored on sleepless nights
Pencil I would not want to be even between my own fingers
If I was door
I would open for the good and shut for the wicked
If I was window a wide-open window without curtains
I would bring the city into my room
If I was a word
I’d call out for the beautiful the just the true
If I was word
I would softly tell my love.

No comments:

Post a Comment